LAUWERS COLLEGE
GRIJPSKERK
Scholieren Lauwers College voelen zich prettig met GO!
Vandaag om 10:30 uur
GRIJPSKERK - De leerlingen zitten lekker in hun vel, de resultaten zijn goed en er is sprake van een prima onderlinge sfeer. De uitdagende onderwijsmethode GO! werpt op allerhande fronten vruchten af op het Lauwers College in Grijpskerk. ,,Al de aandacht en het vertrouwen dat de kinderen krijgen; het is zeer waardevol.”
Met een brede glimlach vertellen de tweedejaarsleerlingen Dorien en Madelief over hun ervaringen op de locatie Grijpskerk van het Lauwers College. ,,Het is een fijne school waar we ons thuis voelen. Ook is er veel afwisseling met allerhande activiteiten en projecten.” Dat de beide meiden uit Zuidhorn het zo naar hun zin hebben, heeft te maken met de entourage én het vernieuwende onderwijsprogramma. ,,Daarbij mag je eigen keuzes maken en kun je ook je creativiteit kwijt. Dat is lekker werken.”
Kunskapsskolan
Dorien en Madelief, die een havo/vwo-opleiding volgen, kwamen in de zomer van 2018 naar de LC-locatie Grijpskerk. Op dat moment ging de school in de eerste klassen van start met gepersonaliseerd onderwijs, oftewel GO!. De methode is gebaseerd op het Zweedse model Kunskapsskolan. Er wordt maatwerk geleverd aan iedere leerling. Ook werken de kinderen bij elk vak op hun eigen niveau.
Anderhalf jaar na de introductie kijkt de school, die vmbo-, mavo en havo/vwo-onderwijs biedt, met een goed gevoel naar de ontwikkelingen rond GO!. ,,Elk proces begint met bijschaven. We zijn nu aan het uitbouwen”, aldus docent en coördinator onderbouw Mark van Dijk. Ervaringen van elders worden benut om de onderwijsmethode straks ook in de bovenbouw toe te passen. ,,Er is volop uitwisseling. Van waardevolle tips kunnen wij ook weer leren.”
Persoonlijk gesprek
Eén van de ‘mooie aspecten’ van GO! zijn de tussenbeoordelingen die leerlingen krijgen, stelt Van Dijk. Deze krijgen ze van hun docenten en bespreken ze met hun coach, waarmee de scholieren elke week een kwartier lang een persoonlijk gesprek hebben. De feedback zorgt er mede voor dat de kinderen zich de materie beter eigen kunnen maken. ,,De leerlingen vinden dat heel prettig.”
De een-op-een-gesprekken worden sowieso door de scholieren op prijs gesteld, weet docent en coach Erik Dijkstra. Als projectleider maakte Dijkstra alle stappen rond het gepersonaliseerd onderwijs op de LC-vestiging Grijpskerk van nabij mee. In z’n geschiedenislessen ziet hij de leerlingen op ontdekkingsreis door de stof gaan. ,,Het is geweldig hoe ze met het vak bezig zijn en zelf op onderzoek uitgaan.”
Leerdoelen
Dat het wekelijkse coachgesprek een waardevol moment is, wordt door Dorien en Madelief beaamd. Behalve het onder de loep nemen van schoolzaken zoals te behalen leerdoelen en planning, komen ook tal van andere aspecten aan de orde. ,,Er wordt van alles besproken, ook dingen die je als tiener bezighouden. Het is heel plezierig dat er aandacht is voor de persoon.” Ook vinden er klassikaal gesprekken plaats. ,,Deze zorgen voor een sterke(re) groepsbinding.”
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Als moeder van een eerstejaarsleerling herkent Judith Elzer uit Tolbert zich in de geschetste ervaringen met GO! Uiteraard via de nodige oriëntatie, maar vooral ook door de goede berichten van andere ouders kwam haar dochter Julia op het Lauwers College in Grijpskerk terecht. ,,Vanaf week één was ze meteen super enthousiast. Deze school past helemaal bij haar en ze voelt zich veilig”, aldus Elzer die grote waarde hecht aan een goede sociaal- emotionele ontwikkeling. ,,Dat staat bij mij bovenaan.”
Elzer, die ook in de klankbordgroep GO! zit, vindt het geweldig dat haar dochter de gelegenheid krijgt om ‘zichzelf te ontdekken’ op de middelbare school. Dat ze daar als ouder deelgenoot van mag zijn, stelt ze zeer op prijs. De zogeheten LOC-gesprekken - waarbij LOC staat voor Leerling Ouder Coach - dragen daar ook aan bij. Elzer: ,,De betrokkenheid is groot en de lijnen zijn kort. Dat is allemaal heel plezierig.”
Dinsdag 14 januari 2020
WESTERKWARTIER
Lauwers College ‘goed bezig’ met overstap mavo-havo
BUITENPOST - Het Lauwers College is ‘goed bezig’ met de overstap van mavo naar havo. De scholieren stellen de extra begeleiding op prijs en het @havo-programma werpt z’n vruchten af.
Ook heeft het Lauwers College subsidie van het Rijk gekregen voor haar investering in een betere doorstroom van mavo-leerlingen naar de havo. ,,Daar zijn we erg blij mee. Het is een bevestiging dat we goed bezig zijn.” Een half jaar werkt de locatie Buitenpost van het Lauwers College inmiddels met het doorstroomprogramma @havo. De school kwam begin 2019 zelf in actie om leerlingen met een mavo-diploma enthousiast(er) te maken voor een havo-vervolg. Dit programma geldt ook voor leerlingen van het vmbo-t die graag door willen stromen naar de havo. De praktijk wees uit dat veel leerlingen de stap van de mavo naar de havo als (te) lastig ervaren, aldus projectleider Meindert van der Hoek.
Coaching
Om een betere aansluiting te bewerkstelligen, maakte het Lauwers College een plan met coaching op tal van vlakken. Een gebrek aan kennis is er niet de oorzaak van dat mavo-leerlingen het moeilijk kunnen krijgen op de havo, stelt Van der Hoek. ,,Met het niveau zit het vaak wel goed.” Door ondersteuning te bieden bij leervaardigheden en bij aspecten als planning, huiswerk maken, ambitie, motivatie, zelfstandigheid en discipline moeten mavisten de overstap naar de havo succesvol kunnen maken, is de overtuiging van de school.
Als ervaringsdeskundige weet @havo-coach Marco Veenstra dat bijvoorbeeld het plannen meer inspanning vergt van een mavo-leerling dan van een havo-scholier. Veenstra gaf jarenlang les op de mavo. ,,Plannen is een aandachtspunt. Problemen worden vaak op de lange baan geschoven. Door ondersteuning te bieden, kan het op een juiste manier worden aangepakt. Daar heeft een ieder baat bij.”
Uitdragen
Met @havo, waarbij een positieve benadering voorop staat, wil het Lauwers College ook de talrijke mogelijkheden en kansen die doorstroming naar deze leerweg biedt, naar de streek uitdragen. ,,We willen graag vertellen en laten zien wat we allemaal in huis hebben. Alle talent moet zoveel mogelijk worden ontplooid. Dat is in het belang van de kinderen én van de hele regio.”
Dat het doorstroomprogramma effect heeft, blijkt uit het feit dat veel mavisten het dit schooljaar heel goed doen op de havo. ,,De prognose is dat er sprake zal zijn van een hogere doorstroom naar havo 5”, aldus Van der Hoek over het succes. ,,De persoonlijke aandacht betaalt zich uit. Dat geeft vertrouwen.”
@havo-doedag
Op een @havo-doedag in het schoolgebouw aan De Hoefslag in Buitenpost op woensdagmiddag 22 januari wil het Lauwers College leerlingen van mavo 4 uit de hele regio graag vertellen wat ze allemaal te bieden heeft. Er wordt onder meer informatie gegeven over het @havo-programma. Ook zijn er diverse workshops over nieuwe vakken die leerlingen op de havo kunnen kiezen en geeft de decaan uitleg over de verschillende profielen.
Aanmelding voor de doedag wordt op prijs gesteld. Dat kan via de website van de school: www.lauwerscollege.nl
Verder staat er op donderdag 30 januari nog een informatieavond over het @havo-programma op stapel. Deze bijeenkomst is voor ouders en leerlingen van alle scholen uit de regio die overwegen om een overstap naar de havo te maken. Meer info over deze avond, waarop ook leerlingen aanwezig zijn die dit jaar het @havo-programma volgen, is eveneens te vinden op de website van het Lauwers College.
GRIJPSKERK- Ruim op tijd en bepakt met genoeg eten en een ID-kaart staptem leerlingen van klas 4 dinsdagochtend om 8.00 uur de bus in.
Bestemming?
De Tweede Kamer in Den Haag.
Dat politiek een 'ver-van-mijn-bedshow' is voor veel leelingen staat vast.
Logisch ook, wanneer je zelf noet stemgerechtigd bent en je alles wat je over politiek weet, leert vanuit de schoolboeken.
Docenten van het Lauwers College in Grijpskerk vonden dat dit anders kon en dus werd er een excursie georganiseerd naar de Tweede Kamer in Den Haag.
Het programma waar de leerlingen aan deelnamen, heette 'politiek in een dag' en werd georganiseerd door de organisatue ProDemos.
In dit programma wordt eerst de voorkennis getest door middel van een korte quiz.
Aangezien deze leerlingen allemaal het vak maatschappijleer hebben gehad en nu het vak maatschappijkunde en/of economie volgen, ging dit hen glansrijk af.
Andere onderdelen waar de leerlingen aan deelnamen waren een democratielab waarin leerlingen hun houding ten opzichte van de democratie onderzochten, debatteren over een politiek probleem, een binnenhofcheck en zelfs een heuse escaperoom, waarin de leerlingen standpunten moesten innemen over een maayschappelijk probleem.
Tijdens elk onderdeel konden de leerlingen muntjes verdienen voor een 'grote prijs'.
Een bezoek aan de publieke tribune van de Tweede Kamer mocht natuurlijke niet ontbreken tijdens deze dag.
De leerlingen hadden verwacht veel actie en een stevig debat te zien in de Tweede Kamer, maar dit viel tegen.
Zij zagen alleen dat er verschillende moties worden ingediend.
Een kers op de spreekwoordelijke taart was toch wel dat één van de groepen een kort bezoek mocht brengen aan het Ministerie van Defensie, geregeld door een van de docenten.
De school kijkt terug op een geweldige en leerzame dag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten